Договір по інтернету: як працює електронна реєстрація угод з нерухомістю

Вже більше року угоди з нерухомістю можна реєструвати в Росреестра віддалено через інтернет. Однак поки цією послугою частіше користуються юридичні особи, ніж фізичні. Редакція IRN.RU з’ясувала, кому доцільно використовувати електронну реєстрацію і як це зробити приватному продавцеві або покупцеві.

Швидко і зручно, досвід російських колег по бізнесу

Россреестра надає послугу по електронній реєстрації прав на нерухомість з червня 2015 року. Затребуваність послуги зростає: у 2015 році було подано трохи більше 919 заявок, а за 10 місяців 2016 року – 10 060.

Забудовники в основному використовують електронну реєстрацію для операцій із землею та оформлення прав власності на готові квартири після закінчення будівництва будинку. Одне з головних переваг електронної реєстрації – скорочення термінів подання та розгляду документів. Наприклад, в Москві загальний термін державної реєстрації прав на нерухомість становить 8 робочих днів, а процедура електронної реєстрації займає не більше 5 днів. Важливим аспектом є виключення людського фактора і скорочення адміністративних бар’єрів.

Крім того, за словами першого заступника генерального директора «Дон-Строй Інвест» Ірини Прачёвой, схема спрощується за рахунок виключення доставки і перевезення документів між учасниками і Росреестра, зменшуються витрати на оплату мит за реєстрацію (електронна мито коштує дешевше), а також знижуються витрати на папір, кур’єрів і так далі.

«Електронна подача документів на реєстрацію зручна особливо, якщо забудовнику необхідно зареєструвати великий обсяг угод (перш за все, мова йде про реєстрацію права власності на забудовника). Кількість поданих угод необмежено », – каже керівник сектору реєстрації департаменту оформлення нерухомості компанії« Стройтрест-Нерухомість »Ірина Кузьміна.

Керівник відділу реєстрації прав власності девелоперської компанії «Сіті-XXI століття» Світлана Александрова відзначає і деякі проблеми: «У числі недоліків, а вірніше« хвороб зростання », можна відзначити не до кінця відпрацьовану систему подачі основних документів. Оплата мит по електронній реєстрації зараз приймається далеко не всіма банками. На даний момент можна говорити, що електронна подача документів проходить «обкатку».

Що потрібно девелоперу

«Для роботи з електронною реєстрацією необхідно не тільки залучення експертів з оформлення документів, але і IT-фахівців, так як потрібна установка і настройка спеціального програмного забезпечення. Крім того, передбачається, що в базу даних електронної реєстрації повинна бути внесена вся робоча документація, що стосується реалізації проекту. Але на сьогоднішній день ці документи доводиться, як і раніше, надавати в Росреестр для підтвердження на паперових носіях », – каже Ольга Новицька, директор зі зв’язків з громадськістю ГК« МІЦ ».

Саме програмне забезпечення необхідно купити, його вартість, за даними компанії «Еталон-Інвест», становить близько 20 000 рублів. До програмного забезпечення додається ключ, який є електронним цифровим підписом від імені юридичної особи. «На перший погляд, схема проста, але, як і в багатьох випадках з установкою нових сервісів, вона вимагає деякого часу на налагодження техніки, навчання співробітників і тестування», – зазначає Ірина Прачёва.

Для просунутих приватників

Фізичні особи також можуть користуватися послугою електронної реєстрації угод з новобудовами чи вторинною нерухомістю. Однак їм, як і забудовникам, необхідно отримати посилену цифровий підпис. Для цього потрібно звернутися в спеціальний засвідчує центр з оригіналом паспорта і квитанцією про оплату послуги. Вартість може відрізнятися в залежності від умов конкретного засвідчує центру. За словами генерального директора ГК «Нерухомість Петербурга» Миколи Лаврова, в середньому вона становить близько 4000 рублів. Варто зазначити, що електронний підпис може стати в нагоді не тільки для реєстрації угод з житлом, а й, наприклад, для оформлення закордонного паспорта, отримання реєстрації за місцем проживання та інших держпослуг.

Після отримання електронного підпису можна подавати заявку на електронну реєстрацію на сайті Росреестра. «Документи можна подати двома способами: особисто заявнику (його довіреній особі) або через нотаріуса, – розповідає Марина Толстик, керуючий партнер« Міель-Мережа офісів нерухомості ». – При подачі документів на сайт Росреестра особисто необхідно заповнити форму, яка містить такі відомості: мета звернення (наприклад, реєстрація переходу права власності), заповнити відомості про відчужуваному об’єкті, власника, сторонах угоди, вказати спосіб отримання зареєстрованих документів (в приймальні або на електронну пошту ) і прикріпити документи (наприклад, договір купівлі-продажу), перевірити дані і підписати заяву посиленою цифровим підписом».
Заявник також отримує повідомлення про необхідність сплати державного мита і оплачує її зручним способом (до слова, мито на 30% нижче, ніж при подачі документів традиційним способом). На сайті Росреестра можна відстежувати хід реєстрації. Результатом буде виписка з ЕГРП, що засвідчує право власності.

Тим часом, як стверджує заступник керівника юридичного департаменту Est-a-Tet Віра Богучарова, сам процес використання електронного підпису вимагає спеціального ПО і доступний тільки «просунутим користувачам»: «Пересічний громадянин не зможе відразу розібратися в системі електронної реєстрації. Беручи до уваги той факт, що в даний момент в кожному районі Москви, а також великих містах Підмосков’я є багатофункціональні центри прийому документів, придбання УКЕП для разового використання вважаю необгрунтованим і не вигідним для пересічних громадян, яким, наприклад, потрібно оформити право власності або угоду купівлі-продажу».

Варто також відзначити, що підтвердженням факту проведення реєстрації в електронному вигляді є електронний документ, підписаний електронним підписом Росреестра. «Тобто звичний всім паперовий документ зі штампами, печатками і підписами не видається, що у наших людей завжди викликає« бурю емоцій », – зазначає експерт. – Хоча, згідно з останніми поправками, свідоцтва права власності не потрібні для реєстрації переходів прав, для цього будуть використовувати тільки електронні дані ».

Допомога девелопера

Для девелоперів електронна реєстрація ДДУ з покупцями дуже зручна. Однак для пайовиків отримання електронного підпису – досить трудомісткий процес. Тому деякі девелопери організовують засвідчує центр безпосередньо в своєму офісі продажів, що дозволяє здійснити всі дії з одного вікна.

Зокрема, такий центр організувала компанія «Еталон-Інвест». Безумовно, знадобилися додаткові зусилля для організації реєстраційного управління, однак плюси переважують. За словами генерального директора компанії «Еталон-Інвест» Данила Селедчіка, тепер один співробітник може подавати приблизно 100 пакетів документів в день, що в рази більше, ніж при звичайній реєстрації.

За цим прикладом починають слідувати й інші забудовники. З жовтня 2016 року Urban Group разом з Ощадбанком запустили послугу електронної реєстрації. Правда, за словами директора з інформаційної політики та PR Urban Group Яни Максимової, дана послуга доступна тільки для іпотечних клієнтів Ощадбанку, а також покупців, які оплачують покупку квартири (100%) з власних коштів. У грудні про старт аналогічної спільної послуги повідомила компанія RBI, що працює на ринку Санкт-Петербурга.

На думку Світлани Александрової, видача електронного цифрового підпису прямо в офісі забудовника стане зручною і затребуваною послугою, тому що дозволить економити час. «Отримання клієнтом ЕЦП самостійно вимагає тимчасових витрат, що сьогодні є перешкодою для широкого поширення електронних угод. Ось чому для найкращого клієнтського сервісу забудовнику важливо мати ресурси, з якими він може генерувати особисті ЕЦП клієнта авторизованих в офісі », – згодна Ірина Прачёва. За її словами, «Донстрой» в даний момент розробляє відповідний сервіс.

Поки не дуже зрозуміло, якою буде вартість такої послуги в разі її масового поширення. У компанії «Еталон-інвест» отримання цифрового підпису коштує 650 рублів, що помітно дешевше, ніж в засвідчують центрах. Однак крім цього покупцеві доведеться заплатити за комплексну послугу з реєстрації ДДУ і подальшого отримання права власності після закінчення будівництва (ця послуга була платною і до введення електронної реєстрації). У компанії не назвали вартість послуги, тим часом експерти Est-a-Tet кажуть, що зазвичай це обходиться в 50 000 – 100 000 рублів. Але, наприклад, Urban Group Не бере грошей ні за електронний підпис, ні за реєстрацію ДДУ.

На думку фахівців аналітичного центру “Індикатори ринку нерухомості(Заявник також отримує повідомлення про необхідність сплати державного мита і оплачує її зручним способом (до слова, мито на 30% нижче, ніж при подачі документів традиційним способом). На сайті Росреестра можна відстежувати хід реєстрації. Результатом буде виписка з ЕГРП, що засвідчує право власності.

Тим часом, як стверджує заступник керівника юридичного департаменту Est-a-Tet Віра Богучарова, сам процес використання електронного підпису вимагає спеціального ПО і доступний тільки «просунутим користувачам»: «Пересічний громадянин не зможе відразу розібратися в системі електронної реєстрації. Беручи до уваги той факт, що в даний момент в кожному районі Москви, а також великих містах Підмосков’я є багатофункціональні центри прийому документів, придбання УКЕП для разового використання вважаю необгрунтованим і не вигідним для пересічних громадян, яким, наприклад, потрібно оформити право власності або угоду купівлі-продажу».

Варто також відзначити, що підтвердженням факту проведення реєстрації в електронному вигляді є електронний документ, підписаний електронним підписом Росреестра. «Тобто звичний всім паперовий документ зі штампами, печатками і підписами не видається, що у наших людей завжди викликає« бурю емоцій », – зазначає експерт. – Хоча, згідно з останніми поправками, свідоцтва права власності не потрібні для реєстрації переходів прав, для цього будуть використовувати тільки електронні дані».

Допомога девелопера

Для девелоперів електронна реєстрація ДДУ з покупцями дуже зручна. Однак для пайовиків отримання електронного підпису – досить трудомісткий процес. Тому деякі девелопери організовують засвідчує центр безпосередньо в своєму офісі продажів, що дозволяє здійснити всі дії з одного вікна.

Зокрема, такий центр організувала компанія «Еталон-Інвест». Безумовно, знадобилися додаткові зусилля для організації реєстраційного управління, однак плюси переважують. За словами генерального директора компанії «Еталон-Інвест» Данила Селедчіка, тепер один співробітник може подавати приблизно 100 пакетів документів в день, що в рази більше, ніж при звичайній реєстрації.

За цим прикладом починають слідувати й інші забудовники. З жовтня 2016 року Urban Group разом з Ощадбанком запустили послугу електронної реєстрації. Правда, за словами директора з інформаційної політики та PR Urban Group Яни Максимової, дана послуга доступна тільки для іпотечних клієнтів Ощадбанку, а також покупців, які оплачують покупку квартири (100%) з власних коштів. У грудні про старт аналогічної спільної послуги повідомила компанія RBI, що працює на ринку Санкт-Петербурга.

На думку Світлани Александрової, видача електронного цифрового підпису прямо в офісі забудовника стане зручною і затребуваною послугою, тому що дозволить економити час. «Отримання клієнтом ЕЦП самостійно вимагає тимчасових витрат, що сьогодні є перешкодою для широкого поширення електронних угод. Ось чому для найкращого клієнтського сервісу забудовнику важливо мати ресурси, з якими він може генерувати особисті ЕЦП клієнта авторизованих в офісі », – згодна Ірина Прачёва. За її словами, «Донстрой» в даний момент розробляє відповідний сервіс.

Поки не дуже зрозуміло, якою буде вартість такої послуги в разі її масового поширення. У компанії «Еталон-інвест» отримання цифрового підпису коштує 650 рублів, що помітно дешевше, ніж в засвідчують центрах. Однак крім цього покупцеві доведеться заплатити за комплексну послугу з реєстрації ДДУ і подальшого отримання права власності після закінчення будівництва (ця послуга була платною і до введення електронної реєстрації). У компанії не назвали вартість послуги, тим часом експерти Est-a-Tet кажуть, що зазвичай це обходиться в 50 000 – 100 000 рублів. Але, наприклад, Urban Group Не бере грошей ні за електронний підпис, ні за реєстрацію ДДУ, До речі і в Україні цей спосіб оплати в розстрочку ставати досить популярним, наприклад таким чином продаються квартири в престижному житловому комплексі tradicia.kiev.ua/ru/conditions/payment-by-installments/.

На думку фахівців аналітичного центру “Індикатори ринку нерухомості», в якості самостійного інструменту електронна реєстрація прав та угод з нерухомістю в більшій мірі корисна забудовникам, тоді як для приватників самостійне отримання електронного підпису заради однієї угоди навряд чи доцільно. Однак забудовники, які подбають про те, щоб налагодити цю систему в своїх офісах продажів і взяти на себе трудовитрати по отриманню покупцями цифрового підпису, виявляться у виграші з точки зору якості сервісу.)», в якості самостійного інструменту електронна реєстрація прав та угод з нерухомістю в більшій мірі корисна забудовникам, тоді як для приватників самостійне отримання електронного підпису заради однієї угоди навряд чи доцільно. Однак забудовники, які подбають про те, щоб налагодити цю систему в своїх офісах продажів і взяти на себе трудовитрати по отриманню покупцями цифрового підпису, виявляться у виграші з точки зору якості сервісу.